Alles is gemaakt

Alles is gemaakt, zelfs deze bananen bewaardoos!

Kijk eens goed om je heen. Wat zie je? Misschien kijk je nu naar je computerscherm en de tikkende klok aan de muur. Of de bank waar je op zit en de schoenen die je vandaag draagt. Objecten die je elke dag gebruikt, van tandpasta tube en tram tot smartphone en sleutels, zijn ooit bedacht en ontworpen door mensen. Alles is gemaakt! Als je nog verder kijkt, zie je dat design meer is dan alleen alledaagse voorwerpen. Ook fysieke plekken en publieke ruimtes zoals parken, winkelcentra, dijken en zelfs hele steden worden bedacht en ontworpen door mensen. Kijk deze documentaire maar eens. Sinds de internetrevolutie gaat design nog een stap verder: onzichtbare systemen en infrastructuren zoals clouds, besturingssoftware en algoritmes worden in rap tempo ontwikkeld. Design kleurt onze werkelijkheid en geeft vorm aan onze maatschappij, dat kunnen we wel stellen. En daarom heeft de wereld slimme makers en ontwerpers nodig! Misschien nu wel meer dan ooit.

Arduino

Dit spreek je uit als ardwieno.

Wil je zélf slimme en creatieve objecten maken? Cool. Dit kun je doen met de Arduino. Een Arduino is een (open-source!) microcontroller, iets groter dan een pinpas of creditcard. Je kunt een microcontroller zien als een mini-computer die je zelf kunt programmeren, bijvoorbeeld om te reageren op knopjes of om lampjes en motors aan te sturen. Je kunt er van alles mee maken. En het goede nieuws is dat het internet vol staat met inspiratie voor toffe projecten!


De Arduino website is natuurlijk een hele goede bron waar je leuke projecten en goede instructies vindt. Maar ook op de rest van het internet, en vooral op Youtube zijn honderden leerzame en innovatieve Arduino projecten en tutorials te vinden.

Lees ook de blog van Freek Pols en / of het artikel op Makezine die de Raspberry Pi en de Arduino vergelijken.

Ambacht

Een ambacht is handwerk dat wordt aangeleerd om een beroep mee uit te oefenen, maar je kunt het natuurlijk ook gewoon voor de lol doen. Het is wel iets waar je moeite voor moet doen om er goed in te worden. Je betaalt de schoenmaker graag om je schoenen te maken omdat hij iets kan wat jij niet kan.

Er zijn heel wat ambachten die bijna niemand meer doet, omdat er tegenwoordig fabrieken zijn die dingen veel goedkoper en sneller kunnen maken dan dat de ambachtslieden van vroeger dat konden. Gelukkig ontstaan er ook nieuwe ambachten! Het werken met een 3D-printer kun je ook een ambacht noemen, want er komt veel expertise, kennis en ervaring bij kijken om dat goed te kunnen. Op abcmaken.nl vind je veel informatie over nieuwe ambachten, maar als je graag eens iets wilt weten over oude ambachten ga dan eens naar het Openluchtmuseum, het Archeon of het Zuiderzeemuseum.

Je kunt zeggen dat je voor elk ambacht bepaalde skills (link intern) nodig hebt. Filosoof Henk Oosterling zet zich via het project  “Rotterdam Vakmanstad” in voor meer aandacht voor het verkrijgen van skills in het onderwijs naast de cognitieve vakken (taal, rekenen) waar nu vaak de nadruk op ligt.

Avontuur

Maken is op avontuur gaan. Waarom? Het is altijd een onderneming, ervaring of belevenis waarvan de uitkomst niet helemaal vaststaat. Laat de bestemming vrij, richt je op het proces en zie waar je uitkomt! Blijf nieuwsgierig en laat je verwonderen. Dan ontstaan de mooiste dingen. Wil je samen op avontuur? Laat je dan eens leiden door het boek ‘How to be an explorer of the world’ van Keri Smith

Automata

Iets mee low-tech dan de bovengenoemde Arduino, maar dat maakt de Automata niet minder uitdagend. De Automata laat je op speelse wijze kennismaken met mechanische bewegingen. Maar wat is het? Automata is een machine gemaakt met behulp van simpele middelen, zoals bijvoorbeeld karton, houten stokjes en elastiekjes. Met deze spulletjes kun je heuse mechanische principes zoals bijvoorbeeld “hoe tandwielen werken” in de praktijk brengen.

Het maken van Automata is technisch knutselen en is leuk voor iedereen die met een schaar en een lijmpistool overweg kan. Het kan al heel leuk zijn om een machine te maken die niks nuttigs doet, maar probeer ook eens een machine te maken die een verhaal vertelt.