Papier

Papier is een fijn materiaal dat je eigenlijk altijd wel binnen handbereik hebt. En je kunt er ontzettend veel mee doen! Maar wist je dat er ook wereldkampioenschappen gehouden worden voor papieren vliegtuigjes? Wil je papier weggooien? Check dan eerst of je er écht niets meer mee kan maken. Toch bij het afval? Gooi het dan in de papiercontainer.

Papiermache

Papiermache is een vloeibaar mengsel van krantenpapier en behanglijm waarmee je bijvoorbeeld een pinata voor op je verjaardagsfeest kunt maken.

Wist je dat er ook al een 3D printer bestaat die niet met plastic werkt maar met papiermache? Bekijk ‘m hier.

Papert

Seymour Papert is de grondlegger van het constructionisme, de onderwijsfilosofie onderliggend aan maakonderwijs. In 1967 ontwikkelde hij de eerste educatieve programmeertaal Logo, waarmee de bekende ‘turtle graphics’ gemaakt werden. Hij schreef het beroemde boek Mindstorms: Children, computers and powerful ideas.

Leuk weetje: wist je dat de Lego Mindstorms programmeerbare constructieset naar dit boek vernoemd is?

Platform Maker Education

Platform Maker Education is een netwerk van scholen, maker spaces, bibliotheken en makers, die gezamenlijk de bottom-up maker education beweging in Nederland stimuleren, professionaliseren en vertegenwoordigen. Op de website vind je alles wat je nodig hebt om van start te gaan met maakonderwijs. Van dichtstbijzijnde maakactiviteiten, tot leuke blogs en goede voorbeeldprojecten.  

Pinewood derby

Een pinewood derby is een wedstrijd tussen verschillende teams, waarbij elk team een autootje moet bouwen dat zo snel mogelijk over de finish moet rollen nadat het van een helling is afgereden. Ieder team moet met dezelfde materialen werken. Sommige mensen gaan helemaal los en maken waanzinnig racebanen met elektronische tijdwaarneming.

Programmeren

Wanneer je een computer wilt laten reageren zoals jij het bedacht hebt, moet je het eerst programmeren. Een simpel programma voor een robotstofzuiger kan er bijvoorbeeld ongeveer zou uitzien: “ga naar voren, draal naar links als je niet verder kan, en doe deze regel 100 keer”.

Een computer snapt alleen (nog) geen mensentaal, voor de computer moet je deze instructies opschrijven in computertaal, ofwel binaire taal.

Ook jonge kids kunnen aan de slag met programmeren. Hier vind je een leuke introductie om kleine makers kennis te laten maken met de wereld van computers, code en programmeren.

Leren programmeren met speelgoed? Kijk ook eens even hier:
Micro:bit
Beebot
Bomberbot
MBot.

Vind jij dat programmeren verplicht moet zijn in het onderwijs? De meningen in onderwijsland zijn verdeeld. De PO-raad vind in vedergeval van niet, in dit artikel lees je waarom.

Paper circuits

Met kopertape (of geleidende inkt) en LEDjes kan je gemakkelijk en snel papieren circuits maken. Het is een hele mooie manier om op eenvoudige wijze gebruik te maken van elektriciteit en licht. Per-Ivar Kloen heeft de benodigdheden op een rij gezet.

Kijk ook eens naar de tutorials en projecten op High-Low Tech. Dandelion Painting is een prachtig interactief schilderij (‘programmable painting’) van Pu Gong Ying Tu en de moeite van het kijken waard!  

Prototype

Een prototype is een moeilijk woord voor een probeersel. In het proces van het ontwikkelen van een product is het maken van probeersels erg handig. Met een prototype kun je testen of je idee werkt zonder dat je eindeloos veel tijd steek in het alles helemaal netjes maken.

Vaak kun je leren van het ene prototype om vervolgens weer een verbeterd prototype te maken. Soms kun je al uitproberen of iets werkt door op papier te doen alsof het werkt. Dat heet paper prototyping en kan bijvoorbeeld goed werken wanneer je een app maakt.

Petfles raket

Waarom zou je een petfles raket maken? De vraag is eerder: waarom niet? Het is leerzaam (hello rocket science!), maar bovenal leuk. Hier vind je een instructie.

Plastic soep

De oceanen zitten vol met plastic afval. Ten eerste is dat slecht voor al het leven op de aardbol en ten tweede kan al dat plastic, als we het uit het water vissen, hergebruikt worden.

Boyan Slat (ook een jonge maker!) probeert met zijn project plastic (miljoenen kilo’s) uit de oceanen te scheppen. Een echte uitvinder!

Printplaat

Een printplaat is een platte plaat waar allerlei elektronische onderdelen op zitten, die via geleidende banen elektrisch contact met elkaar maken. Je kunt de onderdelen ook met draadjes aan elkaar vast solderen, maar op een plaat zit het steviger en netter. Je kunt printplaten zelf maken door etstechnieken te gebruiken , maar het kan ook met een CNC frees

Punniken

Punniken is een handwerktechniek die je kunt gebruiken om van een dunne draad een dikke draad te maken. Helemaal leuk: je kunt ook XXL punniken. Zo kun je bijvoorbeeld samen de klas een heel groot wandkleed maken voor een betere akoestiek in het klaslokaal.

Play / Serious Play

Serious play is verwant aan constructionisme. De theorie stelt onder andere dat kennis beter beklijft wanneer je er op een speelse en fysieke manier mee omgaat.

Abstracte begrippen worden via metaforen fysiek gemaakt, bijvoorbeeld met behulp van Lego Ook voor volwassenen zijn er talloze trainingen waarbij serious play wordt ingezet om processen binnen bedrijven in kaart te brengen en te verbeteren.