Code

Code is kortgezegd de taal die de computer snapt. Een voorbeeld: een computerprogramma is een opeenvolging van instructies aan de computer om deze iets te laten doen. Als de computer een plaatje op het beeldscherm moet laten zien, wordt hem eigenlijk één voor één verteld welke pixel welke kleur moeten krijgen. Het computerprogramma is geschreven in code, de taal die de computer snapt. Het schrijven van code noemen we programmeren.

Gelukkig is er al heel veel code door andere mensen geschreven die je op een handige manier kunt gebruiken als je zelf code gaat schrijven. Zo hoef jij uiteindelijk wanneer je een foto op het scherm wilt toveren geen miljoen instructies te geven (voor elke pixel 1), maar ziet jouw code er bijvoorbeeld zo uit:
LaatPlaatjeZien(“Konijn.jpg”).

Een app is ook een computer programma dat door een programmeur geschreven is in code. De code zorgt er voor dat de computer doet wat de programmeur bedacht heeft op het moment dat jij bijvoorbeeld op een knopje drukt.

Op Codekinderen en CodeUur is lesmateriaal beschikbaar om met programmeren aan de slag te gaan. En op Codestarter vind je programmeerclubs bij jou in de buurt. Het boek CodeKlas is een inspiratieboek over programmeren met kinderen, voor leraren en ouders van kinderen in het basis- en voortgezet onderwijs.

Creativiteit

“Creativity involves breaking out of established patterns in order to look at things in a different way.” – Edward de Bono.

Er zijn tal van verschillende definities te vinden over creativiteit. Maar in het algemeen wijst het naar nieuwe dingen bedenken en/of creëren. Geldt dat ook voor ons onderwijs? In de beroemde TED talk ‘Changing Paradigms’ van Sir Ken Robinson betoogt hij dat het noodzakelijk is ons onderwijs te veranderen om kinderen te helpen hun creatieve potentieel te ontwikkelen

Computer Science

Computers zijn overal. We leren ze van jongs af aan te gebruiken en velen van ons gebruiken ze dagelijks. Maar hoe werken ze eigenlijk? Hoe denken ze? Computer science en computational thinking worden steeds belangrijker.

Computer Science Unplugged is een boek met een verzameling leeractiviteiten waardoor je over Computer Science leert door middel van boeiende spellen en puzzels die kaarten, touw, kleurpotloden. Marijn van der Meer en Joek van Montfort maakten een  Nederlandse vertaling met opdrachten voor de in de klas, die hier gratis beschikbaar is.

Creative Commons

Door een Creative Commons licentie aan je ontwerp te verbinden kun je anderen mensen toestemming geven om je werk te verspreiden, te delen of aan te passen.

In een licentie geef jij aan wat precies wel en niet mag met jouw ontwerp, want jij hebt het gemaakt! Onthoud dat het belangrijk is om ideeën en ontwerpen te delen, want zo leer je van elkaar!

Computer

Computers, ze zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Een computer is een apparaat dat instructies uitvoert die zijn geschreven in code. Je iPad en je telefoon zijn dus ook computers, maar dan wat kleiner.

“I think it’s fair to say that personal computers have become the most powerful tool we’ve created. They’re tools of communication, they’re tools of creativity, and they can be shaped by their user.” - Bill Gates

Constructionisme

Constructionisme is een leertheorie van Seymour Papert die stelt dat leren beter gaat als je de kennis die je wilt opnemen, modelleert in een fysiek object. Maak bijvoorbeeld een auto van karton als je moet leren hoe een auto is opgebouwd! Of leer rekenen met behulp van legoblokjes. Deze leermethode is een perfect voorbeeld van leren door te maken.

Cryptografie

Het woord cryptografie komt uit het Grieks en betekent geheimschrift. Cryptografie is erg belangrijk voor het internet, bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat niemand anders dan jijzelf de voor jou bedoelde WhatsApp berichten kan lezen.

Cradle to Cradle

Cradle to Cradle is een beroemd boek over duurzaam ontwerpen.